Faktory úspechu
Kritické faktory úspechu (Critical Success Factors) sú také podnikové oblasti, ktoré zabezpečujú podniku konkurenčnú výkonnosť. V prípadovej štúdii bolo analyzovaných pätnásť významných firiem a až štrnásť z nich definovalo tieto kritické faktory úspechu: spokojnosť zákazníka, kvalita, dodanie produktu, spokojnosť zamestnancov, produktivita, finančná výkonnosť, bezpečnosť, environmentálno–sociologická výkonnosť.
Určenie kľúčových oblastí priťahuje veľkú pozornosť manažmentu a väčšina manažérov sa zameriava na veci, ktoré predpokladajú úspech. Preto kľúčom k úspechu pre manažérov je zamerať svoj najobmedzenejší zdroj (čas) na tie veci, ktoré skutočne odlišujú úspech od neúspechu a ktoré by priniesli vysokú kvalitu služieb a vysoký výkon.
Okrem všeobecných doporučení kľúčových faktorov úspechu je treba, aby každá organizácia prehodnotila svoje vlastné ciele a vytvorila si určité kritériá, ktoré budú slúžiť ako kontrolné body a nástroje riadenia kontroly vytýčeného cieľa.
Koncepcia „kritických faktorov úspechu“ – vznikla tiež na základe pokusov zovšeobecniť výsledky empirických rozborov radu priemyslových, stavebných, dopravných a ďalších firiem. Za kritické faktory výrazne podmieňujúce úspech alebo neúspech kapitalistickej firmy sa považujú:
– stratégia (strategy),
– ľudské zdroje (human resources),
– operačný systém (operational system).
Stratégia – je chápaná analogicky ako pri koncepcii „7S“. Zdôrazňuje sa jej výrazná podnikateľská orientácia, pretože na dlhodobo úspešnej podnikateľskej činnosti sú prevažne závislé hospodárske výsledky firmy, a tým aj jej ďalšie rozvojové možnosti vo výrobných, ekonomických, sociálnych, vedecko-technických či ďalších oblastiach. Preto je zrejmý dôraz na obchodné stratégie, umenie získať si obľubu zákazníkov, schopnosť čeliť konkurencii. Opäť sa v tomto kontexte zdôrazňuje význam inovačnej politiky ako neoddeliteľnej súčastí podnikateľskej stratégie.
Ľudské zdroje – zahŕňajú správnu voľbu a zaistenie kvalifikačnej a profesijnej štruktúry podnikového kolektívu firmy. V tomto smere je takto vytvorený kolektív najväčším, dlhodobo fungujúcim kapitálom podniku. Jeho časť tvoria i vedúci pracovníci, ktorí svojou kvalifikovanou riadiacou činnosťou opäť harmonizujú všetky tzv. kritické faktory do jedného celku, a to vrátane synergického efektu tejto integrácie. Význam ľudských zdrojov v kritických faktoroch úspechu zdôrazňuje i nevyhnutnosť sústavnej adaptácie profesijnej a kvalifikačnej štruktúry, vrátane včasného zvyšovania kvalifikácie či potrebnej rekvalifikácie.
Operačný systém – sa v koncepcii CSF rozumie spôsob riadenia hospodárskeho zladenia a využitia podnikových zdrojov, ktorých transformáciou vznikajú užitočné výsledky podnikateľskej činnosti. V podstate ide teda o organizáciu premeny „vstupov“ (surovín, materiálov, energie, kapacity strojov a zariadení, kapacity plôch, intelektuálneho potenciálu ľudí a pod.) na účelné „výstupy“ (výrobky, služby). Pochopiteľne sa nezabúda ani na význam modernej výpočtovej techniky a vôbec informačnej technológie pre účinné fungovanie moderných operačných systémov.
Najnovšie komentáre